5 TOP RECOVERY TIPS

Hvis du er ny til offroad, så er disse tips et godt fundament til at udstyre dig med færdighederne til at tackle hårde stier med tillid – vel vidende, at hvis du går i stå (og selv de mest erfarne gør), vil du være i stand til at få dig selv ud. Hvis du er en erfaren eventyrer over land, er principperne og det nyeste udstyr altid værd at genopfriske. Læs videre for at finde ud af, hvad du har brug for på din liste over recovery udstyr:

  1. Få ordentlig træning

Der er utallige YouTube-tutorials og bøger om emnet, og mange erfarne Overlanders er selvlærte og har lært, hvad de ved gennem erfaring. Et avanceret offroad kørsels- og restitutionskursus gennem et anset træningscenter vil dog gå langt for at give dig selvtillid til med succes at arbejde dig gennem en række restitutionssituationer. Og måske endnu vigtigere, lær dig, hvordan du sikkert bruger nogle af de mere avancerede gendannelsesenheder, såsom et Hi-Lift Jack. Hi-lifting donkraften har eksisteret i årtier og kan være en meget alsidig gendannelsesenhed, der endda giver dig mulighed for at håndspil dig ud af en løsning. For at lære mere om Hi-Lift Jack, og hvordan man transporterer det og andre gendannelsesenheder.

Link til recovery produkter:

EN HOLDER TIL DIN HI-LIFT

https://moorlands.dk/vare/hi-lift-jack-bracket-by-front-runner/

  1. Safety First​

Det kan virke som den største kliché, men en fritrækningssituation kan være potentielt farlig, hvis det forkerte gear bruges, eller det rigtige gear bruges forkert. Der er skrevet bind om sikkerhedsaspekterne ved forskellige fritrækningssituationer. Du skal vide, hvordan du korrekt bruger et spil (med et stålkabel eller syntetisk reb), snatch rem og recovery reb. Du vil ikke have nogen af dem til at snappe eller løsne sig. Eller værre, dit opsvingspunkt for at mislykkes … De korrekte stropper og stik er afgørende for sikkerheden (såvel som glatte, vellykkede gendannelser), ligesom kendskabet til de korrekte gendannelsespunkter. For eksempel er anhængertræk og strapdown punkter ikke sikre genoprettelsespunkter, når du bruger en snatch strap eller recovery reb. Bolden på et traditionelt anhængertræk er designet til at trække en trailer med en bestemt fast forbindelse, fastgørelse af et spil, reb eller rem til det til genopretningsformål kan have katastrofale konsekvenser. Sørg for, at du ved, hvor de nominelle bjærgningspunkter på dit køretøj er, og draper derefter altid et hovedtøj eller spjæld over remmen, kablet eller rebet.

Link til recovery produkter:

https://moorlands.dk/vare/strap-20m-x-5ton-winch-extention-by-front-runner/

 

  1. Begynd at grave tidligt

At forsøge at frigøre et fastlåst køretøj ud af sand, klipper, mudder eller sne ved at dreje hjulene, vil sandsynligvis bare få dig til at sidde endnu dybere. Så snart du føler, at dit køretøj går i stå, skal du komme ud og vurdere situationen. Ofte vil bare en smule gravearbejde give den ‘rampe’, dine dæk har brug for at køre ud (uden hjælp af bugsering eller spil). At bruge dine hænder til at grave er ikke kun tidskrævende og ineffektivt, men kan også være farligt, så en god spade, der er let tilgængelig, er et must-have. Front Runner’s Spade Axe Edge er en populær mulighed. Monter den på din tagbagagebærer med Front Runner’s Ratcheting Spade/Shovel & Paddle Mount, og du er klar. * Når du er på fast grund, skal du stoppe og gå tilbage for at genopfylde de huller, du efterlod.

Link til recovery produkter:

HOLDER TIL DIN SPADE

https://moorlands.dk/vare/ratcheting-spade-shovel-and-paddle-mount-by-front-runner/

DEN UUNDVÆRLIGE SPADE MED ØKSESKÆR

https://moorlands.dk/vare/spade-shovel-with-axe-edge-2/

  1. Opnå bid i underlaget med dækene

Gennemkørsel begynder og slutter med trækkraft. Et tab af trækkraft på dine dæk ville have fået dem til at spinde, hvilket igen kan resultere i dit køretøj graver sig ned i mudder, klipper, sne eller sand. For at komme ud skal du have noget under dem, som de kan gribe fat i. Hvis du sidder fast i sand eller mudder, kan du grave så meget som muligt væk (ved hjælp af en spade som foreslået ovenfor) og derefter prøve at kile sten eller grene under dækkene for at skabe trækkraft. Denne metode er kedelig, trættende og ikke altid så effektiv. Vi foreslår at grave og derefter bruge en gendannelsesenhed som Front Runners MAXTRAX MKII-system. En MAXTRAX plade har integrerede tænder, der griber fat i et dæks slidbane og giver det trækkraft, du har brug for at kunne køre ud. De har et praktisk monteringssystem der sikrer, at de kan stables og opbevares på en sådan måde, at du kan maksimere pakkepladsen på dit stativ, mens du stadig har nem adgang.

Link til recovery produkter:

DE IKONISKE MAXTRAX

https://moorlands.dk/vare/maxtrax-mkii-black/

  1. Sænk dit dæktryk

Deflatering af dine dæk vil udvide deres slidbaneoverflade, hvilket kan give bedre trækkraft. I sne, sand, klipper eller mudder kan dette hjælpe dig ud af en genopretningssituation. Det er dog altid bedst at vurdere terrænet, før du tackler et spor og derefter beslutte det korrekte tryk. Som regel forbedrer lavere dæktryk trækkraften i sandede, stenede og mudrede forhold. For et spor med en række terræntyper er det en game changer at have friheden til nøjagtigt at puste op og tømme dine dæk. En mobil luftkompressor, der fungerer fra dit 12V-stik, er et godt stykke kit til dette. Det er også uvurderligt for en genopfyldning af luft efter at du har lidt en punktering.

Link til recovery produkter:

KOMPRESSOREN

https://moorlands.dk/vare/rough-and-tough-2-cylinder-air-compressor/

 

 

 

Thomas Møller

Mange årige overland entusiast og ejer af Moorlands.dk